sobota 30. ledna 2010

AVATAR - zklamání a úžas zároveň

POZOR! článek mnohdy obsahuje náznak spoileru (co to je?)


"Tak co? Viděl jsi už Avatara? Hustý,co?"

V poslední době (měsíc zpět) tuto větu slýchávám na každém kroku, čtu na každém statusu na Facebooku a já sám jsem na ni vždy odpovídal "Ne, ještě jsem to neviděl..". To se ale změnilo.

CineStar v Českých Budějovicích mě zlákal na promítání ve 3D provedení a tak, když jsem měl cestu kolem, jsem neváhal a s milou společnicí jsme se vydali na to velké dobrodružství na planetu Pandora!


Usadili jsme se a začali jsme všude drobit popcorn. Po pár trailerech (mimochodem Alenka v říši divů od Burtona s Deppem - to bude neskutečná podívaná!) začal onen, všemi tak moc opěvovaný, film. Musím říct, že už první scény mě posadily do sedačky a jen jsem zíral s otevřenou pusou (a jedl při tom popcorn). Scéna ve které se hlavní hrdina probudí z umělého spánku a následně "plave" prostorem byla moc dobře natočena. Poté přichází rychlý a vcelku nutný úvod do děje "co? kde? jak? a proč?" a ani se nenadějete a už vidíte první Avatary (ne, nejsou to ti modří obyvatelé Pandory, ale ta modrá "Made by Human" stvoření) jak si pobíhají po planetě. Cameron i v prologu nezapomněl na své eko-choutky a tak i zpopelnění těla v krematoriu probíhá v kartonové krabici pouze s čárkovým kódem.


V šoku jsem byl ale z přírody! Je.. nádherná! Směs fantasy světa s naším světem, prvky techniky, duchovna a všudypřítomné nebezpečí. Já osobně jsem se o Avatara záměrně moc nezajímal než jsem na něj vyrazil do kina, abych si nezničil "moment překvapení". Ale mohu vám říci, že to, co vidíte v traileru, není skoro nic v porovnání s tím, jak je prezentována příroda ve filmu. Je dech-beroucí a v určitých scénách jsem zíral bez hnutí na plátno.

Celý film je většinou nasnímán před zeleným pozadím a za pomocí počítačových triků je dodělán do podoby, jaká se nám prezentuje. Postavy Avatarů i Na'vi jsou dělány kompletně počítači. Na hercích bylo při natáčení umístěno mnoho senzorů pohybu, které pak informace z nich získané přenášely do jedniček a nul, aby poté mohly věrohodně zobrazovat pohyby, mimiku, skoky, běh, vše co by bylo potřeba. Herci se museli spoléhat na vlastní představivost, protože okolo nich při natáčení bylo nataženo pouze zelené plátno.


Věřím že tento film, který stál skoro čtvrt miliardy amerických dolarů, trošku rozhýbe vody filmu. Tyto vizuální orgie jsou opravdu neskutečná podívaná, která se moc často nevidí.

Krása. To je slovo, které tento film dostalo tak vysoko. Krása přírody, jaká je nám naservírována a krása rozmanitosti, která s této přírodě je. Plno skvostných nápadů a maličkostí, které tento svět dělají o poznání realističtější a uvěřitelnější. Tím ale chvála bohužel končí.


Příběh tu je. Je i docela promyšlený a smysluplný, do chvíle než se z něj nestane klišé v podání Romea a Julie. "Šutr, který je cenný, my ho chceme. Leží tam a tam jsou oni. Ty tam dojdeš a přesvědčíš je. Jinak bude bum prásk." To je tak nějak ve zkratce. Naštěstí se to více rozvinulo, takže jsou postupem času objevovány různé minihry v podání "hop na lopuch" nebo "chyť si svého ptáka". Postupem času nás Cameron vtahuje a pomalu nám ukazuje svůj rozmanitý svět. Bohužel, svět je asi jediná věc, která je ve filmu rozmanitá. Postavy jsou přímočaré a snad krom hlavního hrdiny (u kterého ale vlastně už zpočátku víte, jak se bude chovat) jsou předvídatelné. Žádné zvraty, žádná pořádná morální dilema. Jako kdyby ve scénáři stálo: generál-zničit, obchodník-těžit a prodat, voják-zachránit, vědec-být naivní. Postavy se nerozvíjí a zůstávají tam, kde začaly - to je velká škoda.


Šel jsem do kina s tím, že to bude velký! Že to bude něco nezapomenutelného. Místo toho jsem odešel s pocitem průměrného akčního filmu se slušnou bitvou ke konci a tento pocit přebil i úžas s nádherné přírody. Ostatně film dělá příběh, a vizuální stránka není zas až tak důležitá. A k těmto rozporuplným pocitům přispěl i konec celého filmu. Který se mi zdál urychlený, nedotažený a až moc pohádkovský. Celý film se tak nějak táhne a nic moc se nestane, aby pak ty nejsilnější momenty, u kterých máte i nakrajíčku, zůstaly v zapomnění pod hvízdáním kulek a výbuchů raket. A samotný konec mi připadal spíše směšný, než aby mohl být brán vážně.


Proto ten nadpis. Avatar pro mě byl zklamáním, ale i obrovským úžasem. Hrátky s 3D byly místy krásné, místy spíše vadily (to hlavně v rychlých scénách, kde byl obraz více rozostřený a rozmazaný). Bez 3D by to byl už jen obyčejný film.


PS: viděli jste snad v nějakém jiném filmu mimozemšťanku, která by byla více sexy? :-)



Líbilo se? Dej Like, Plus, nebo nejlépe - Sdílej to dál!

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

pěkně pěkně...já to ješte neviděl...

Hervy řekl(a)...

Na začátku jsem varoval před spoilery ;-)

Anonymní řekl(a)...

technická: obrázky jsou z Avatar the game, kterou nedoporučuju hrát, ať už vás film nadchl jak chtěl, je hrozně nudná:-Djinak s článkem se tak úplně neztotožňuji, jak jsem již autorovi sdělil:-D Jir.

Hervy řekl(a)...

Obrázek ze hry bude možná tak ten předposlední. Ale ten se mi líbil kvůli scenérii. :)

Anonymní řekl(a)...

5,6,7 je ze hry:)věř mi hrál jsem jí:-D

Hervy řekl(a)...

Škoda škoda, no předělávat to nebudu, je to v podstatě jedno. Vypadá to dosti podobně.

PS: neříkal jsem ti, že ta hra bude hloupost? :D

Anonymní řekl(a)...

Jj říkal, ale já si musim všechno zkusit:-Dono to i všude bylo napsaný, jenže já se kolikrát s těma názorama neztotožňuju:)

Okomentovat


Trochu slušnosti a podepisuj se pod svůj názor..

Anonymní?
-podepiš se alespoň do komentáře
Název/adresa URL?
-Do pole "název" vlož své jméno a do pole "adresa URL" svůj web (pokud máš)

..